Hej!
Sök
Medlemsinloggning
Medlemmar
Saknar du inloggningsuppgifter fyller du i formuläret som finns under Kontakt i huvudmenyn.Glömt lösenord
Medlemssidor
Hej!
Hej!
Styrelsemötet i april ( 5 april ) är inställt pga det infaller i påskveckan och merparten av styrelsen inte är tillgängliga.
Nästa ordinarie styrelsemöte, och öppet hus, är den 3 maj.
/ Styrelsen
I samband med att ReNew nu avslutar reliningsarbetet, kommer vi att påbörja ommålning av våra trapphus samt vissa källarutrymmen. Arbetet kommer att dra igång redan nästa vecka, runt den 8-9 mars och pågå i ca 8 veckor framåt. Arbetet beräknas vara klart i månadsskiftet april/maj.
I samband med att se över färgerna i huset, anlitade styrelsen för ett par år sedan, en byggnadsantikvarie som tog fram förslag som bättre kan samspela med husets utsida, och samtidigt använda en färgskala som är mer tidsenlig med när huset byggdes. Styrelsen kommer att återkomma med en post specifikt om färgvalen inom kort.
Hej!
För info så beräknas era lägenhetsnycklar återlämnas månadsskiftet februari/mars.
Renew håller just nu på att slutföra arbetet på våra luftare på vinden samt att slutföra de arbeten som återstår utifrån enkäten som skickades ut.
Detta beräknas ta ytterligare 1 månad.
/ Styrelsen
ReNew kommer att utföra arbeten i A-trappans tvättstuga den 1-2 februari och man kommer inte att kunna tvätta där under den tiden. Har du bokat tvättid under dessa dagarna, hoppas vi att du kan hitta en ny tid. Be ber om ursäkt för det extra besväret.
Hej!
På förekommen anledning vill vi påminna om vad som får förvaras i garaget och på våra garageplatser.
På garageplats förvaras endast fordon och däck som tillhör fordonet samt en takbox (takräcke) och cykelhållare. S.k. Christianiacyklar och cykelkärror förvaras i östra garaget (det stora garaget) på garageplats 1 vid porten, om inte särskild plats för dessa har hyrts. För boende finns barnvagnsutrymme i källarplan.
Mvh Styrelsen
Många boende i A-trappan upplever just nu störande ljud dygnet runt, synnerhet de som har sovrum nära hisschaktet.
Re-New håller på att pumpa in strumpor från vinden i ett antal rör som inte fanns med på ritningarna och detta måste ske från vinden, istället för som tidigare från källaren. Flera åtgärder har vidtagits proaktivt för att minimera störningarna. Bland annat använder ReNew en så liten kompressor som möjligt och de har försökt placera den så bra de kan.
Tyvärr ser vi att det fortfarande stör många och framförallt nattsömnen och vi vill verkligen beklaga detta. Men detta måste bli innan reliningen kan avslutas hel, så vi måste dessvärre stå ut.
Störningarna kan komma att fortgå i upp till tre veckor, alltså till andra veckan i februari.
Vi har ett par saker som ligger i gamla styrelserummet, dit flera av oss medlemmar temporärt fick flytta medans ReNew arbetade i era förråd. Kan de som känner igen prylarna på bilden, vänligen kontakta styrelsen och göra anspråk på det som tillhör er?
I en fortsatt anpassning till ett nytt normalläge så har styrelsen beslutat följande avgiftsjusteringar, samtligt gällande fr.o.m Mars månad (avier med betalning siste feb)
Månadsavgift bostad: Sedan den senaste justeringen hösten 2022 så har EON aviserat att man höjer fjärrvärmeavgiften med hela 20%, vilket hårt kritiserats av många då många andra fjärrvärmeleverantören endast justerat med ca 3-6%. Detta har bland annat lett till en anmälan hos konkurrensverket av MKB samt så har ca 200 fastighetsägare begärt medling i prisfrågan hos fjärrvärmenämnden som bland annat Sydsvenskan rapporterat om. Ett 20% högre pris på fjärrvärmen innebär en högre kostnad om 150tkr utifrån 2022 år förbrukning. 5% avgiftshöjning motsvarar ca 190tkr. Även om en topp i inflation och räntor kan skönjas så är osäkerheten fortsatt stor framåt kring framför allt Elpriset, men även för övriga kostnader så ska man nog förvänta sig högre priser framåt.
Styrelsen ser än mer över föreningens utgifter och tittar på vilka alternativ som finns framåt. Styrelsen anser också att det långsiktigt är av stor vikt att kunna fortsätta vår amortering (400tkr/året fn vilket motsvarar knappt 1% av den totala låneskulden)
Parkeringsplats: Jämförbara parkeringsplatser kostar avsevärt mer och vårt pris har historisk varit mycket lågt. Samtidigt som en förmånlig parkeringsplats är en stor attraktionskraft för att vilja äga bostad i vår förening vilket Styrelsen helt förstår så har förmånen inte samma värde för alla (några har inte parkeringsplats ex). Därför anser Styrelsen att det är rimligt med en högre kostnad för parkeringsplats så att de som värdesätter förmånen också betalar mer. Vi har historiskt i princip alltid en kö till garageplatser dessutom.
Förrådshyra: Mycket av samma resonemang som för parkeringsplats gäller även för de extra förråden som kan hyras där det ofta också varit kö. Exempelvis så kostar förrådshyra på Shurgard om 3m2 från 600kr/månad och uppåt. Önskar man säga upp sitt förråd så emotser styrelsen uppsägning skriftligen via mejl innan siste januari vilket då gör att man har februari på sig att tömma sitt förråd och inte debiteras den nya högre avgiften.
Projekt 2023. Som tidigare planerat och kommunicerat så är planen att måla om vårt trapphus och källare. Tanken var att göra detta efter bytet av vattenstammarna men vi sa då att vi ville avvakta detta projekt vilket känns som ett bra beslut i efterhand. Detta planeras nu att ske under första halvåret 2023. Likviditet för detta finns sedan tidigare upptagna lån i samband med Re-liningen. Det finns också ett behov av att byta och uppdatera vårt passersystem med taggar, insläpp mm då det är föråldrat och kostar en del i reparationen och där det dessutom varnas för att det snart inte längre finns reservdelar. Vi återkommer med info på ovan projekt när vi har mer information.
Som informationen låter idag så är vi också berättigade till elprisstöd. Vi återkommer även här med info när vi vet i vilken omfattning, när och hur detta planeras.
Med vänlig hälsning
Styrelsen
Hej!
Gästparkeringen är avstängd mellan den 9 och 16 jan.
Detta pga container för brännbart avfall.
Mvh Styrelsen