Viktig information till alla boende i Brf Ljungbyhus

 

 

tv-pilotopinion_1297453178Digital TV till alla och nya möjligheter med vårt Bredband!

De befintliga avtalen för kabel TV och bredband löpte ut i början på året och styrelsen valde att säga upp dem för omförhandling. I samband med detta har styrelsen med stor hjälp av Niklas Bjärum lyckats förhandla fram mycket fördelaktigt avtal som bättre speglar den tekniska och kommersiella utvecklingen sedan avtalen ursprungligen undertecknades.

Vi har, efter att ha utvärderat flera alternativ, valt att teckna nya avtal med Ownit och Canal Digital. De nya avtalen kommer ge dig som boende bättre och mer utvecklade tjänster och vi har genom att teckna relativt korta avtal säkrat oss för att våra leverantörer fortsatt erbjuder de bästa men också mest kostnadseffektiva lösningarna framöver.

Bredband
Ownit blir fortsatt vår bredbandsleverantör (dock med ny fiberkabelleverantör – därav grävningen i gatan härom veckan) och kommer att uppgradera sin plattform för att kunna hålla en ännu högre servicenivå. Denna uppgradering sker den 22:e oktober och kommer att innebära att du som abonnent kommer att behöva göra en justering i din router/acesspunkt. Ownit kommer att till varje hushåll skicka ut en beskrivning av vad du behöver göra i god tid före övergången och deras Kundtjänst står öppen för den som skulle få något problem. Förändringen ger möjlighet för enskilda hushålla att mot kostnad uppgradera sin tjänst från dagens 100 Mbit/s till 1000 Mbit/s och att ansluta sig till en prisvärd IP telefoni tjänst. Mer information om detta kan ges av Ownits kundtjänst efter 22:e oktober. Trots bättre prestanda gäller samma avgift som tidigare för den som valt att ansluta sig. Kontakta någon i styrelsen om Du valt att stå utanför men nu vill gå med.

TV
Inom tv sidan sker det stora positiva förändringar. I tillägg till dagens analoga tv signal från Canal Digital Kabel TV kommer samtliga hushåll att få tillgång till digital tv och HD kanaler som ger betydligt bättre bild och ljud än idag. Förändringen träder i kraft 1:a november. Föreningen har valt en kollektiv lösning som kallas T2 Flex där alla hushåll, kostnadsfritt får en digital HD box och ett programkort som ger tillgång till vårt vanliga Basutbud digitalt (se sammanställningen nedan). Varje hushåll får dessutom enskilt välja 8 st. tilläggskanaler inom ramen för T2Flex och som kan bytas varje månad om så önskas.

För de hushåll som redan har enskilda hushållsavtal med Canal Digital, kommer det att vara möjligt att ha kvar detta i tillägg till föreningens erbjudna box och abonnemang eller att säga upp det och istället koppla på eventuella tilläggsprogram, tjänster etc. på det nya. Allt detta kommer att hanteras av Canal Digitals Kundtjänst som har alla de förmånliga priser som gäller för föreningens hushåll och är redo att hantera dessa frågor från 1:a november. Vid uppsägning av hushållsavtal till följd av föreningens nya avtal har Canal Digital utlovat att inta en generös hållning till individuella löptider på tidigare ingångna hushållsavtal. Nya HD boxar och program kort kommer att delas ut i slutet av oktober. Vi återkommer med mer information om detta.

Har Du några frågor ber vi Dig kontakta Claes Wessberg, 0705 538 338 eller maila info@brfljungbyhus.se

Ownit och Canal Digital kommer att lämna mer information till varje medlem.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.